0

Konspirasi Terhebat Dunia

Wah tajuk, seolah2 semalam tak ada kerja lain selain membuat research. Edukasi dan kontroversi sungguh!

Sebenarnya, saya bukanlah pakar2 di dunia sampai saya boleh mengulas tajuk2 yang ala2 konspirasi President of US, atau teori kapitalisma, ataupun teori Lynas oleh PM Najib. Ini bukan kajian politik, but this is kajian ekonomi dari skala nanometer. Kajian ekonomi diri sendiri.

Pagi tadi seawal bangunan tidur, terlintas di kepala saya yang berambut serabut itu - kenapa gaji makin naik, saving velocity adalah zero, static? It's not like my salary is increased this year, sedih sebab my boss is another brand new boss, then dia cakap he has to look to my overall performance and he cannot make such decision for salary increment recommendation for me in such a short period of time. Ok, dah cukup cerita pasal gaji sendiri.

Berbalik kepada topik sebenar sebelum saya teralih bahasa sebentar tadi, iaitu tentang ekonomi diri sendiri. Kalau mengikut skala, ya gaji saya ada peningkatan setiap tahun, mungkin tidak selaju dengan kadar peningkatan inflasi dunia, tapi senang cerita setiap tahun adalah naik. Contohnya, tahun 2010 gaji RM1000, 2011, gaji RM1200, 2012, RM1200 jugak (kan dah cakap tadi tak ada increment!) Naik la tu kan. Ditambah pula dengan pekurangan kadar komitmen berasaskan pembayaran bulanan - kereta dah habis bayar, tiada hutang2 dengan Courts dan sewaktu dengannya, rumah pulak rumah free kan... TAPI!!!!

Tapi kenapa saving saya masih tahap tu jugak. Contohlah, 2010 saya membuat skim pinjaman ASB RM10000, kan kadar bayarannya beykurang RM100 sebulan, awal tahun 2011, dividentnya habis dikeluarkan semuanya. Eh, 2012 pun samalah! Setakat bayar RM100 sebulan guna auto debit tapi divident ASB tu dah kering jugak dikeluarkannya! Paham tak?

Tak faham?

Maksudnya, kalau memang dah tak ada sumber saving yang lain selain ASB tu, sekurang2nya peningkatan kadar gaji (cakap ala2 in bracket ehh), tak payahlah keluarkan divident ASB tu, maksudnya kadar penyimpanan turut meningkat selari dengan kadar input sumber pendapatan. Ok, ASB tu contoh, sekadar nak membayangkan tahap pecutan kadar saving saya yang pretty much static ni.

Mungkin, jujur saya boleh katakan di sini, saya mungkin tidak, atau jarang menghadapi kekurangan wang pada akhir2 bulan. Unlike before, towards akhir bulan adalah hari2 saya berpuasa dan kereta saya juga berpuasa petrol katanya. Tapi saya kurang berpuas hati dengan diri sendiri - berapa nilai saving anda??

Berbalik kepada tajuk assignment yang diberi di atas - konspirasi. Saya rasa dan saya sungguh percaya konspirasi terhebat yang menyebabkan saya sebegitu, seperti yang digambarkan di atas itu, adalah kerana convenient stores. Tesco - being the most visited hypermarket I've been to - is the biggest culprit. Econsave, Kipmart, Giant, malah Guardian  dan Watson dan mana2 kedai yang se-ala2 tu, merekalah konspirasi yang hambo maksudkan.

Melangkah kaki masuk ke Tesco, saya akan pastikan saya membawa beg "selamatkan alam sekitar" supaya satgi saya dapat extra point. Oh, Tesco Clubcard jangan lupa bawa. Masuk Tesco biasanya perut ala2 dah diisi sedikit, yang ringan2. Nampak botol air - beli. Nampak stationery - beli. Nampak perfume kereta - beli. Nampak bantal busuk - beli. Nampak set pinggan mangkuk plastik color2ful - beli. Belum lagi nampak jajan2 - beli lagi. Habis shopping - makan pulak. CoolBlog jangan lupa singgah. Nampak?

Tujuannya nak beli keperluan. Ended up, troli full of luxury, and less of necessity. One thing pasal convenient store, it is so convenient for us to see unnecessary thing being displayed in such tempted way which drives us to rasa bersalah kalau tak beli. Limited promotion is the culprit of the culprits. Eh, 50% discount of underwear la - beli. Padahal, tak beli bukan bermakna tak pakai, kan?

You know, I write this (I keep to writing instead of typing cos it makes more sense, full stop - ini konspirasi yang dicipta sendiri) under recent influence of this recent TV programme in TLC called Extreme Couponing. In that show, those people sanggup go to the extreme kutip kupon, knocking one door to another, to get coupons from newspaper cutouts, buat research kat internet to get the best deal - and they said that we are actually fighting with the market. They said we and  markets are like in chess game. We need strategies before we go to shop. Without them, we will be lost, and needless to say, I was pretty much losing all this time.However, to implement what those people do, here in Malaysia, seems unrealistic. Maybe ada such websites yang sediakan coupon such as Groupon or something like that. But I will not go till that extend sampai shopping RM600 before coupon and only pay RM6 after couponing. Tapi, yang menariknya ialah bagaimana kita sentiasa kalah di dalam peperangan kita dengan market. Kenapa sesuatu product yang sungguh2 unnecessary like recently I bought a metal bookmark, mempunyai larger than life selection being displayed. Sebab the demand is there. Kamonla, bookmark je kot. Pakailah kertas apa2 pun boleh jadikan bookmark jugak kan. So you see, ada demand for such unnecessary product, sebab tu kilang2 pembuatan product2 tu, keep on producing and other kilang sees this same opportunity, dan mereka pun buat product yang sama. See, kita jugak yang mintak. Bila bill credit card sampai, kita jugak yang mengeluh, kenapalah kita ni boros sangat.

Talking bout credit card bill, actually I'm still under the influence of a movie called Confessions of a Shopaholic which aired on TV3 yesterday (or rather, yesternight?). I can recall exactly what Rabecca Bloomwood said "When I shop, the world gets better, and the world is better, but then it's not, and I need to do it again" Ok, I'm quoting it from somewhere, tapi I can totally relate to that quotation. Ada satu scene , when she's about to buy that green scarf, when that manequin sweet-talking to her to make her buy that totally unnecessary and absurd scarf. Look:
 
 
See! That's the process or the whole feelings that we feel when we want to buy that unnecesities. Last2 terbeli jugak. Kalau tak beli, sampai berbulan2 boleh teringat2. Macam berbulan lepas I saw this shoe carries Scholl label, and it was under New Arrival range. Without any discounts, harganya RM200++. Rasa nak beli tu dah 80%. Sampai la ni rasa guilty lagi sebab I tak beli!
 
So, my point here is, somehow, orang macam Rabecca Bloomwood ni ada dekat semua orang (especially women). So, kalau kita nak avoid unnecessary purchases, the best way is to avoid seeing them altogether. Tak payah pi hyper, super, duper market, tak payah pi Jusco. Tak payah fikir tentang discount yang digembar-gemburkan tu. Kalau nak beli barang basah - pi pasar yang hanya jual barang basah. Kalau nak baju, beli dekat kedai2 tepi jalan tu. Cuma kalau nak beli make-up and skin care - baru pi The Body Shop (hehe). Pastu, pi The Body Shop dengan penuh tawakal, straight go to The Body Shop, beli barang yang nak beli je, jangan peduli discount2 tu, pastu blah jangan toleh kiri kanan lagi!
 
So, moral of the story, next month I akan selalu ke kedai2 tepi jalan in my neighbourhood. Dapat jugak membantu bisnes mereka yang merudum itu yang dikecam oleh pasaraya2 besar, kan???

Way to go, me!!

0 comments:

Post a Comment

What say you?

Back to Top