0

Spoil brat by subsidy?

Tak tau kenapa.. Sekarang ni ramai sgt keyboard warriors yg tanpa segan silu menyuarakan pendapat mereka. The issue here is, their pendapat(s) are seem legit bila look at one perspective, but seem irrelevant when look at other perspectives.
As for me, I'm not really into media social in sense of throwing my pendapat all over 'em. I'm using my social media utk dptkan general knowledge, to view funny cat videos, and to know a little bit of what happen in the world right now. Mostly, tu je. I'm just like silence reader, that's it!
Pernah jugak rasa sgt x puas hati dgn what has been displayed on my news feed - and nak comment like, takes forever to construct my words - ended up I threw my opinions kat colleague via WhatsApp! A long comment it turned up, eventually.
Entah. Rasa kalau nak bg pendapat, rasa mcm awkward, rasa macam - eeii, mcm nak kena bahan je! So, I think that's how we have been brought up to be malu, malu bertempat!
Rasanya intro ni dah melencong Dr isi kandungan. But, anyhow this leads to me jotting down my opinions here, just because I have something to share but I don't want to seek virtual attention (like I'll be getting any, anyway).

Well, saw this FB status from an activist, ranting about numerous types of people seeking help and courtesy for just about anything. There are PTPTN, government subsidy etc - to be one of the reason why people opts to get help rather than make extra effort to get extra income ke, to settle their issues. Well, mintak bantuan is also an effort, right? Nuff said.
This is how I've became what I am now - sekolah rendah - papa kena bayar duit like RM100/month kepada sekolah because papa bukan warganegara Malaysia. Meaning I didn't get any biasiswa (yg biasanya banked in kat bsn buku kuning tu kan?). I did get an RMK bantuan though (rancangan something2) yg beri susu cekelat percuma, mkn free kat kantin masa saya darjah 6 - through being one of the promosing and potential student to get 4A (straight As) kat UPSR. Dpt bantuan, but through effort la. Buku teks pinjaman - memang tak layak la kan..
Sekolah menengah - dpt offer to SIGS - dude hostel, belanja tinggi - monthly payment for anak non-warganegara was still needed, tapi me being such a smart alec, saya forged my surat beranak - claimed that my father is a Melayu. Nasib baik masa tu Mama dapat  durian runtuh. So, x lah membebankan for them to sediakan keperluan duduk asrama. Masa ni, Buku teks pinjaman dapat - sebab forged document kan..
SIGS x lama. Form 2 kebanyakannya dah sekolah kat Ulu Tiram, sebab tak biasa duduk asrama, berdikari - kena buli ngn senior dah kecut! So, kat Tiram ni, takut kantoi sebab few people knew that my papa Indonesian, so, still, with forged document - but tak volunteer pun nak ambil buku teks pinjaman. Semua beli  sendiri pakai duit papa mama.
PMR result flying colours. Tapi chose to stay Tiram, still with own textbooks. Came SPM - result OK, not bad, not best, but OK lah..
After SPM, saya tak further, sebab saya takut saya tak layak dpt apa2 bantuan. Saya takut kantoi. So, saya tak submit any application pun. Nevertheless, saya still dapat offer for form 6 at SDJ - which only few students yg dpt offer tu, and I was among 2 malays yang dapat. Went for their orientation programme, tapi x further sebab sekolah tu kat Bandar, and akan menyusahkan papa nak hantar. So, I didn't further my studies kat situ.
Kerja, cari pengalaman, papa meninggal, mama jadi ibu tunggal - yet untuk dia dpt Wang zakat agak susah (boleh dikatakan tak dpt langsung)
Then saya buat PJJ, pakai duit EPF and some cash.. BRIM - entah, mama pernah dapat sekali kot, ke tak pernah.. Gitulah

The point here is, I didn't grow up to be a peminta sedekah - been brought up to be independent - walaupun manja sebab anak tunggal kan.. But I did get few helps from government - takdelah cakap tak dpt langsung - like fuel subsidy, barang2 ruji yg ada subsidy tu.. And ya, buku teks pinjaman masa form 1 tu.. Ya.. But, takdelah kita mengharap bantuan orang je - Untuk hidup!
Bukanlah nak riak. Budak xde certs, degree pun x dpt lagi - what can you expect - kerja biasa2 je kot. Tak mewah tapi tak struggle la.. Alhamdulillah.. Cuma, before we seek for courtesy orang, why not kita put up our best efforts to settle issues (financial issues!), rather than meminta2.

0 comments:

Post a Comment

What say you?

Back to Top