0

Mari kenal kucheng saya

Ini entri melalut untuk mengubat rindu para penonton page ni (ye, saya tau!)

Tepat pada 1 December hari tu, saya telah mengambil keputusan drastik untuk sekali lagi mengambil seekor kucheng angkat setelah beberapa tahun casa sepi tanpa kucheng (intro tak boleh blah, APTB).

Saat perkenalan
Mama dan saya makan di Restoran Hijrah. Datang kucheng yang tak berapa nak beradap ni, terus meletakkan kedua tangannya (or kaki depan?) di atas peha saya. You know me, kucheng kan my favourite cat! So, I layan jerr, dengan penuh redha tanpa pasrah. Datang idea bernas seraya berkata "Ma, jom ambik kucing ni Ma!". Mama pelik sambil buat dunno! Bila balik, masih terkenangkan kebulatan mata kucheng tu, sungguh bulat! Sambil tekad, cuba memujuk Mama semula. Bersetuju, Mama bagi syarat - berak kencing aku bersihkan! Yahoo! Dalam kepala dah set - aku namakan dia Bulat!

Esoknya, bermodalkan orderan mihun goreng yang ntah, tak berapa nak sedap pulak, muka selamba meminta izin terus membawa pulang kucheng yang bakal kusayang. Mama pun sayang dia jugak!

Nama dia (i)
Kan tadi mula-mula nak namakan dia Bulat kan? Tapi nama tu soo kampung! Google nama kucing pulak, timbul macam-macam nama. Tapi, takde yang suits her (she's a she, anyway). Then, lastly we ended up naming her Sekuchi (or sekoci - salah satu peralatan menjahit di mesin jahit, ironi!)

Nama dia (ii)
Sekuchi a.k.a:
  1. Cuci
  2. Cuci baju
  3. Cecuchi
  4. Labuci
  5. Sesuci
  6. Kuch kuch ho ta hai
  7. Gucci
  8. Uci (Cik Dilla panggil dia Uci)
  9. Sekuciku
Sekuchi yang baik lagi comel
  1. Dia berak / kencing dekat toilet since her first day and never disappoint us since then, YET!
  2. Dia suka berak / kencing kat pasir dia. Kadang-kadang tepi jamban, but she's still with her best choice of place to peepoop - toilet!
  3. She never interrupt us while we are having our meals, like, NEVER! 
  4. She is well-behaved bila berada dalam kereta, but she loves to poop dalam sangkar tu (sebagai hadiah, katanya!)
  5. Mama said "makan duduk selempot" (this falls under "baik"? more to comel I guess)
  6. She never likes mattress. She attempted to peepoop at my mattress, but I managed to prevent it from happening. Then since then dia tak pernah suka kat tilam - meaning dia tak tidur di mana saya and Mama tidur - good right? not so actually :-(
Sekuchi yang pelik

Kerusi tu macam nilah lebih kurang!
  1. Dia suka sembunyi bawah kerusi ni. Though she's so petite, the chair fits her cutely! Kalau kena marah, situlah tempat dia mengadu! I marah2 sayang je.. nothing much to scold her for, anyway
  2. Tak pelik sangat untuk kucing yang berekor kontot - selalu membersihkan diri.
  3. You will not be able to hear she meows, she only purrs - cute!
  4. She meows bila gatal nak kawen je, though
  5. Mama said, she is weird because she eats a lot (compare to her petite size!)
  6. She watched Maharaja Lawak Mega on my laptop! Well, there's a story behind it. She purred at me, wanting to lepak2 on my chest while me baring watching MLM dekat lappie. Then she positioned herself with us "face-to-face". Then, maybe she felt uncomfortable, she turned the other way around (read : her butt at my face!!). meaning secara indirectly she was watching MLM as well. Yang peliknya, when I was not even moving an inch - she jumped off when MLM habis! Funny sangat!!! But unfortunately, Mama tak dapat tengok sebab dia dah tidur, coz it happened at around 3.00 am in the morning. 
Sekuchi yang miang
Masa mula2 dia datang, dia kurang sihat - flu. Lalu, saya pun membawa dia ke doktor for some injections (read : TWO injections, kesian Cuci!) Disebabkan Sekuchi tak berapa sihat, proses pemandulan terpaksa ditangguhkan.

Disebabkan saya berholiday di Gambang, saya terpaksa membawanya ke hotel Cik Dilla (Dilla calls herself Cik Dilla when with her cat - cute!). Spike pula kucing Cik Dilla. The name says it all - jantan, nyah! Cik Dilla messaged, mula2 Uci sombong dengan Spike. Then I replied "Uci dah declare dengan Sombong, kucing jiran saya, hehe, siap comolot lagikk"

Then, when it was time to pick her up, she acted funny (or rather silly) bila sampai rumah. Rupa2nya, gatal nak kawen! She was so gedik dan miang dan meremang, akhirnya saya mengalah seraya membenarkan dia keluar rumah. Setahu saya, ada tiga ekor jantan yang mereng kat dia, haha! Kiutlah katakan!

~~~

So, there she was. Mungkin tak lama lagi, bertambahlah umat kucing kat rumah saya! God blesses me, hehe!
Apa-apapun, dia "baik budi pekerti" dan dia paling comel.
Eh, mana gambar dia ea? Ah, nanti-nantilah I share!

0 comments:

Post a Comment

What say you?

Back to Top